Blues og Jazz improvisation

Oversigt | Jazz harmonisering | Næste

Denne indføring er først og fremmest lavet med henblik på at folk som spiller folkemusik får et indblik i jazz-musik.

Hvordan spiller man Blues og jazz?

Stilart - Triolisering

Jazz har mange stilarter. Mest almindeligt er at man spiller shuffel aktigt, det vil sige at 1/8-dele spilles trioliserede
Dvs. Denne node

klik for at triolisere dobbelt klik for straigt
spilles sådan:

Triolisering
Hør trioliserende ottendele (Blues Shuffel stil)

Tilsammenligning Hør ottendedele straight (Bossa)

Det er ikke alle jazz numre som er trioliserede (Bossa Nova-numre er f.eks. altid "straight"), men de fleste jazz numre er. Men klassisk musik, viser og mange rocksange er "straight".

Indenfor Blues og Rock er ca. halvdelen trioliseret.

 

Gennemspils progression

De fleste jazzorkestre (men bestemt ikke alle) spiller først melodien igennem, bagefter er det op til den individuelle musiker at improvisere over temaet. Det vil sige at rytmegruppen, der som regel består af bas, trommer og enten klaver eller guitar, spiller videre for at angive akkord progressionen. Den der improviserer får så et valgfrit antal "kor" det vil sige gennemspillninger af melodien. Nogle gange specielt med langsomme melodier, kan man dele melodien op sådan at man ikke improviserer over et helt kor. Det normale er at man tager et eller to kor, men hvis det går godt kan man godt tage flere. Det kommer også an på hvor mange takter melodien går over. Når man improviserer over en 12-takters blues, er det ikke ualmindeligt at man tager 4-5 nja nogen gange 6 gennemspilninger for at udtrykke det man vil. Hver improvisation kaldes en solo. Og det er som regel op til den enkelte musiker:

  • Om han vil improvisere i den pågældende melodi
  • Hvor mange kor han vil improvisere over.

Riff
Undervejs når andre improviserer kan man nogen gange (ikke altid) lave nogen underliggende riff, som ligsom forhøjer intensiteten for den, der improviserer. Et rif er et rymiskt mønster bestående af nogle ganske få toner, der bliver gentaget flere gange igennem et kor. Ofte flytter man riffet afhængigt af den underliggende toneart.

Det kan være flot, hvis man er flere som finder sammen om et rif, og man spiller det i stemmer. Men som regel skal man holde op med riffet efter et halft eller et helt kor.

Salsa ostinat
I sydamerikansk salsa musik, er det almindeligt at der ligger et ostinat det vil sige en ofte meget synkoperet basgang og at melodiinstrumenterne spiller med på dette. Men salsa musikken er i virkeligheden langt fra jazz, og mere over i rock musik hvor et stykke er bygget op af flere temaer, der afløser hinanden med mellemliggende riff.

Fire mod fire og To mod to

Ud over i New Orleans musikken hvor man ofte laver kollektiv improvisation, og når der bliver lavet riffs, så er det sjældent at der er mere end en som improviserer ad gangen. En speciel form for improvisation er fire mod fire hvor to musikere skiftes om at improvisere fire takter hver. Nogen gange kan man så gå over og tage to takter hver. Som regel spiller man fire mod fire sammen med trommeslageren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

top

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

top